Nytt liv på terrassen

Oslos nye byrom har fått et håndplukket forretningstilbud. Oppgraderingen av Vikaterrassen blir kronet med det kommende VIA-bygget på enden mot fjorden.

– De som kommer til Vikaterrassen ønsker seg kvalitet og de vil handle med lave skuldre, sier markedssjef Anne Ormstad, om det nyoppussede området i Ruseløkkveien. Hun gleder seg over at Vikaterrassen har våknet til liv igjen.

Gågatekvaliteter

Storebrand er opptatt av bærekraft og samfunnsansvar. Og ønsket derfor å oppgradere Vikaterrassen med dette som visjon og mål for området og tilbudet av butikker og spisesteder. Storebrand gikk derfor grundig til verks for å sjekke om magefølelsen og visjonen de hadde, stemte overens med hva kundene har behov for. I samarbeid med TNS Gallup spurte de beboere, besøkende og de som arbeider i området om hva de ønsket seg i nye Vikaterrassen. Alle tilbakemeldinger var positive og stemte godt overens med det Storebrand hadde lyst til å gjøre med området.

Etter lang tid med anleggsarbeider har Vikaterrassen blitt til en bilfri gågate og et flott byrom. Butikker og serveringssteder er nøye valgt ut for å gjøre området til et godt sted å være. Oslo er mettet av luksus-forretninger og handlesenter-konsepter. Urbane mennesker ønsker å handle og spise kvalitet, de vil ha god service og hjelp fra eksperter på sine felt.

Derfor er den nye gågaten fylt med konsepter som ikke finnes andre steder. Butikker med personlig ekspertise og service, som triatlon-ekspertene JBS Sport og løpesko-spesialisten Torshov Sport Løp. Restaurantene skal være steder med ujålete mat og rene, ærlige råvarer, som Ett Bord og Xich Lo Asian Bakery & Tapas. Det skal være en åpen og ikke-ekskluderende stemning i nye Vikaterrassen. Det er høy kvalitet med en lav terskel. Våre leietakere har en bærekraftig profil og en historie å fortelle.

Nytt bygg mot sjøen

Da Oslo kommune omregulerte deler av Ruseløkkveien til gågate, så Storebrand det som en god mulighet til å se på hele området med nye øyne.

– Vi ville utvikle dette området til et levende og bilfritt byrom for kvalitetsbevisste forbrukere. Vi ønsket å gi det en høyere standard enn det vi forsto kommunen ville være i stand til og ønsket å gjøre. Derfor har vi gått gjennom den store rehabiliteringen av butikker og bygninger, sier direktør for kjøpesentre i Storebrand, Enza Mola Sundbye.

Kronen på verket, selve porten inn til Vikaterrassen fra sjøsiden, blir den kommende ombyggingen av House of Oslo-bygget. Det firkantede huset på enden av Ruseløkkveien mot Cort Adelers gate har allerede vært flikket på to-tre ganger. Nå ønsker Storebrand å rive dette og bygge nytt flott bygg med et stort torg i midten på gateplan. Et mer åpent og utadvendt bygg enn slik det fremstår i dag. Det har fått navnet «VIA» , etter substantivet for gate og preposisjonen for å passere gjennom.

– Vi ønsker et åpent bygg som viderefører det vi har gjort i Vikaterrassen. Da trenger vi å bygge nytt. Hvis vi pusser på bygget som det står i dag, vil det fortsatt være ganske lukket og innadvendt. Vi planlegger et fleksibelt bygg for fremtiden, der 2500-3000 mennesker kommer til å arbeide og oppholde seg hver dag, sier Sundbye, om bygget som forhåpentlig åpner en gang i 2020/2021, men det er ikke tatt en endelig beslutning på dette enda.

– Men når det er sagt, det er ikke tatt en endelig beslutning på dette enda, sier hun.

«Møtes i dansketrappen»

Det nye 11-etasjer høye bygget vil få diagonale gateløp som skjærer gjennom fra fire kanter. Fra Munkedamsveien kommer det Sundbye kaller «dansketrappen», fordi arkitektene er danske, den går opp til torget mellom husene. Under glassgulvet i torget tenker Storebrand seg et mat-torg med forskjellige spisesteder, og i kjelleren ønsker vi oss blant annet en stor dagligvarebutikk.

– Det blir spektakulær utsikt fra de mange av kontorene her. Dette skal i likhet med Vikaterrassen bli til et godt sted å være, men blir også en veldig fin vei å spasere via, enten du skal til eller fra Vikaterrassen, sier hun.