Åpningstider

Hverdager: 09-18
Lørdager: 10-15
Søndager: Stengt

Kontakt

+47 22 42 45 20
tommy@whitestudio.no
whitestudio.no

Sosiale medier

Hvitbalansen

Hos White Gallery er den viktigste delen av jobben gjort før frisøren løfter på saksen.

Det er ikke saksen som er det viktigste. Det er menneskene. Også i en frisørsalong. Tommy Standal, en av de to frisørene bak White Gallery. Fra før har han og Benedicte Hansen etablert White Studio i Kirkegata. Men på begge salongene er det evnen til å møte mennesker de bruker aller mest tid på.

– Vi jobber mye med å lære frisørene å skape den tilliten som trengs for å la seg klippe. Det er fasen før vi plukker opp saksen og kammen som er viktig. At vi er gode til å klippe er gitt fra før, sier Standal.

En kunde kan komme inn og si at hun vil ha rødt hår. Men hva er egentlig rødt? Hvilken rødfarge ser hun egentlig for seg? Hun kan si at hun vil klippe det kort. Og hvor kort er egentlig det? Mye av jobben til en frisør handler om å finne et felles språk for å snakke om hår. Få en felles forståelse for hva frisøren skal gjøre.

Det er dette de har spesialisert seg på hos White.

– Felles for alle kunder er at de vil gjøre noe med håret. Men deretter er de forskjellige med hver sin historie, sier Standal som har bakgrunn fra Sassoon i London.

Etter 20 år i bransjen har han lært at for at en kunde skal ønske å komme tilbake, er det avgjørende at forventningene er avklart på forhånd. Da må frisøren være litt menneskekjennere

– Vi må finne ut hvem kunden er og ikke minst, hvem de har lyst til å være, sier han. Det er ikke alltid kundene kommer bare for å bli fin på håret. Noen ganger vil de nyte godt av frisørenes kunnskap om trender, de byene de har besøkt eller bli oppdatert på hva som skjer her i byen. Eller de har lyst til å gjøre noe helt nytt.

– Når du har hatt samme kunden over lang tid vet du selvfølgelig hva hun liker og hvordan håret hennes oppfører seg. Men du skal også kunne fange opp at hun har lyst til å skifte stil. Derfor er tiden før vi begynner å klippe viktig for alle kunder, sier han.

Slik får du mest ut av frisørtimen:

  1. Ikke vær redd for å ta med bilde. Det er ingen frisører som fniser av det. Da har dere et utgangspunkt. Det er ikke alltid det er mulig å gjenskape frisyren til Julia Roberts. Den har det stått et arsenal av stylister bak. Men da vet vi i hvert fall hvor vi skal gå hen.
  2. Kom inn i salongen når du skal booke den første timen din hos en ny frisør. Da ser vi raskt hvilken frisør som passer best for deg og ditt hår. Og du kan se an om kjemien stemmer for din del.
  3. Prat akkurat så mye som du ønsker selv. Vi stille frisører føler veldig på det. Det er lov for deg å si at du har mye å tenke på eller ønsker et blad å lese. Det skal veldig mye til for at vi blir fornærmet. Det er du som skal slappe av. Samtidig er det ikke en myte at vi ofte fungerer som hobby-psykologer. En av kundene her inviterte frisøren sin i bryllupet sitt. Han mente han kjente henne bedre enn mange av vennene sine.

Er du VIP i Vika medlem får du som fast fordel hos White Gallery gratis kurbehandling i salongen. Tilbudet gjelder ved bestilling av klipp og/eller farge. Verdi kr 400,-

Få faste prosenter i Vikaterrassen og andre fordeler som VIP i Vika medlem. Ønsker du å melde deg inn eller lese mer om dette trykk på ikonet til venstre.